Recenzia na album Chromatica - Lady Gaga

By LukeyLB - júna 21, 2020

Opätovný návrat hudobnej divy!

Dnešný článok a samotná recenzia na album bola z vašej strany veľmi žiadaná. Čomu sa nečudujem, pretože album, ktorý si dnes podrobnejšie prejdeme, je veľká hudobná “BOMBA”! Ešte dlho ma nepustí a neprestane baviť.

Dnešnú recenziu ovládne fantastická, jedinečná a v mojom hudobnom srdci obľúbená speváčka Lady Gaga, ktorá vydala tento rok svoj nový album “Chromatica”. Aj keď speváčka mala spočiatku výhrady k tomu, aby album Chromatica vyšiel na začiatku pandémie, tak si myslím, že učinila to najlepšie rozhodnutie. Jej tvorba roztancovala všetkých poslucháčov a fanúšikov, ktorí boli izolovaní a osamelí v karanténe.

Všetko odštartoval jej debutový album “The Fame” z roku 2008, ktorý je sprevádzaný ikonickými pesničkami, ako: “Just Dance” a “Poker Face”, ktoré sa stali medzinárodnými hitmi, a taktiež boli nominované na cenu Grammy. O rok neskôr vydala Extended play album, ktorý pomenovala The Fame Monster. Dominantným a najúspešnejším singlom je “Bad Romance”, ktorý ma dodnes baví. V roku 2011 vydala svoj druhý album “Born This Way”, ktorý považujem za hudobný “Svätý grál”. Získal nielen mnoho prestížnych ocenení, ale aj veľa hudobných sŕdc poslucháčov a fanúšikov. “Krása čo strieda nádheru” - presne takto by sa dali definovať albumy interpretky, vrátane albumov “Artpop” a “Joanne”. Lady Gaga je známa aj tým, že dokáže zaspievať azda v každom štýle, žánri. O tom nás dokáže presvedčiť jazzový album “Cheek to Cheek” v spolupráci so šarmantným spevákom Tony Bennettom

Okrem hudobnej sféry interpretka zavítala aj do hereckého sveta, kde je, “ako ryba vo vode”! O jej hereckom nadaní sa môžete presvedčiť v seriáli “American Horror Story”, za ktorý v roku 2016 získala Zlatý glóbus. A samozrejme azda najznámejší film “Star is Born”, za ktorý získala Zlatý glóbus, Oskara, BAFTA…

No myslím si, že Gaga si zaslúži aj titul “filantrop”, pretože okrem nadácií a charít, ktoré podporuje, sa jej podarilo vďaka internetovým koncertom vyzbierať 128 miliónov dolárov, ktoré putovali na pomoc proti korone. Čo je jednoducho neskutočné!

Album “Chromatica” by som definoval ako” zachytenie tanečného rytmu vašich nôh o podlahu, zem, počas toho ako vám hrá jej nová tvorba v slúchadlách”. Pretože album je ponorený do tanečného spektra, plného disko a elektro- popu. Skrátka návrat 80-tych rokov, plných kvalitnej a dobrej hudby. Čo zároveň znamená, že interpretka signalizuje návrat do elektro - popového žánru. Úprimne vám poviem, že milujem všetky pesničky na albume, ale keby som mal pár zmieniť a vybrať, tak sú to: “Alice”, “Stupid Love”, “Rain On Me”, “Free Woman”, “911”, “Sour Candy” a “Sine From Above”. Ale ako hovorím, zbožňujem každú jednu pesničku.

Mimochodom, keď už spomínam skladby, aj vám prišlo, že pesnička “Babylon” pripomína pesničku “Vogue” od Madonny? Čo myslíte, je tam zhoda? Vyjadrite sa mi do komentára, čo si o tom myslíte a či to aj vy počujete. Pretože ja vnímam markantnú zhodu. Taktiež tento celý album mi príde ako mix albumu “Born This Way” a “Artpop”. Čo určite na škodu nie je, pretože oba albumy považujem za úspešnú a ukážkovú tvorbu.

Hlavnou zaujímavosťou albumu, samozrejme okrem tvorby, sú texty, ktoré sa venujú témam, ako sú duševné zdravie, depresia, osamelosť, hľadanie lásky prostredníctvom utrpenia, trauma sexuálneho napadnutia a vlastnej hodnoty, čo je v rozpore s pozitívnym zvukom jednotlivých skladieb. Zároveň je počuť a poznať z albumu jednotu a silu, ktorú môžete zachytiť práve v troch chórach, ktoré dopĺňajú album, a taktiež majú krásny prechod k nasledujúcim pesničkám. Čo vám poviem, balzam na každú hudobnú dušu. Hosťami na albume “Chromatica” sú: vokály Blackpink, Ariana Grande a Elton John. Ako výkonní producenti tohto hudobného projektu sú Lady Gaga a BloodPop. Album obsadil špičkové rebríčky v mnohých ďalších krajinách vrátane Austrálie, Francúzska, Írska, Talianska, Holandska, Nového Zélandu, Škótska a Veľkej Británie. Stal sa najrýchlejšie predávaným albumom roku vo Veľkej Británii a tiež najrýchlejšie predávaným vinylovým albumom tohto roku.

“Alice” je song s hlbokým textom a chytľavým beatom disko hitov 80-tych rokov. Lady Gaga síce nie je Alenka, napriek tomu však hľadá svoju ríšu divov, ktorá bude jej útočiskom. A to snáď každý z nás vo svojom živote potrebuje. Mnohým poslucháčom pripomína “oh ma-ma-ma” v refréne skladby “Ra-ra-roma-ma” použité v “Bad Romance“.

Pesnička “Stupid Love” je hlavným singlom celého albumu. Obsahuje hlavnú tému, aké nečakané, láska. Presnejšie o získaní odvahy znova sa zamilovať po zlomení srdca. Skladbe sa podarilo dosiahnuť vrchol v prvej desiatke na hudobných mapách viac ako v pätnástich územiach, vrátane vrcholov číslo päť v Spojenom kráľovstve a Spojených štátoch. U mňa je to pesnička, ktorá mi od vydania až doteraz hrá v hlave. Čo mi však vôbec nevadí, pretože je fantastická rádiová hitovka, ktorá ovládne nejedno rádio. Text k pesničke Napísali Gaga, BloodPop, Tchami, Max Martin a Ely Rise, s BloodPop. Taktiež táto pesnička odštartovala vzájomnú spoluprácu na albume “Chromatica”. Singel by som zaradil do čistého elektro - popu.

“Rain On Me” OMG! Ďalšia hudobná pecka, ktorá potvrdzuje kvalitu albumu “Chromatica”! Pesničku by som označil ako tanečnú disko bombu, ktorá vám rozprúdi hudobnú energiu po celom tele. Žáner a samotný štýl je mix disko popu a funky. Vo videoklipe je Gaga popísaná ako „oslava sĺz“. Ide o to, aby sme mohli pokračovať ďalej, napriek ťažkým životným situáciám. Pesnička je v spolupráci krásnej a talentovanej Ariany Grande, ktorá je takým pomyselným a ozdobným “butterfly” celej pesničky a videoklipu.

Song “Free Woman” je hymnou pre každú ženu, ktorá si povie: “ Nie som dokonalá, ale budem sa o to neustále pokúšať!” Neviem prečo, ale v texte sa mi páčia vety “This is my dancefloor I fought for. Ain't hard, that's what I'm livin' for”. Čo viac dodať! Pesnička je rytmická a tanečná, plná ženskej charizmy, ktorú interpretka rozdáva.

Keby, že si mám vybrať jednu pesničku, ako môjho favorita, tak by to bol song “911”. Čistá oldies music 80-tych rokov, ktorá sa vám doslovne dostane pod kožu a nezbavíte sa jej nikdy! Kvalitné tanečné retro, obohatené trochou techna a samozrejme elektro - popu. Proste neopísateľná pecka, ktorú musíte počuť!

Myslím si, že je to jasné už z celej recenzie. Ale musím zdôrazniť, že „Chromatica" neprekonala album “Born This Way”, ktorý bude moja doživotná hudobná srdcovka. No napriek tomu u mňa tento album porazil môjho tohtoročného favorita ”Rare” od speváčky Seleny Gomez, ktorý mal veľký potenciál ako albumu roka.. Prepáč Sel, ale album “Chromatica” považujem za album roka 2020! Je totiž presne to, čo v túto ťažkú chvíľku potrebujeme, zabudnúť na všetko zlé a jednoducho sa usmiať. A presne toto sa Lady Gage podarilo vychytať a podať pre všetkých pomocou toho, čo jej ide najlepšie, a to je tvoriť kvalitnú a bezkonkurenčnú hudbu.

Prajem vám príjemný deň, plný dobrej hudby. LUKEY

Fb stránka:

Predošlá recenzia a článok: