Say Something: Rozhovor so spevákom Mirom Jarošom

By LukeyLB - januára 31, 2021

Okrem priblíženia nového albumu spevák Miro Jaroš prezradil aj novinky, ktoré chystá tento rok. 


Miro Jaroš vydal nový album “Milujem Život Svoj”, ktorý bližšie priblížil v dnešnom rozhovore “Say Something”. Okrem nového albumu, natáčania videoklipu k pesničke „Nenazrel som do seba“ a plánovanie tohtoročného vianočného albumu....Prezradí pár zaujímavostí, ktoré sú súčasťou jeho života.  

Miro Jaroš je slovenský spevák, textár, producent. Vďaka jeho detskej tvorbe ho milujú všetky deti na Slovensku. Svoj debutový album “Exoterika” vydal v roku 2005 a získal platinovú platňu za predaj viac ako 10.000 hudobných nosičov. Nasledujúce albumy "Tlaková níž" (2008) a "Tráva musí rásť" (2010) obsahujú single, ktoré sa zaradili medzi najhranejšie slovenské piesne. Po hudobnej tvorbe pre dospelých a menšej pauze začal tvoriť hudbu pre detskú cieľovú skupinu, v ktorej je nadmieru úspešný. V roku 2020 vydal 6 štúdiový album pre dospelých “Milujem Život Svoj”, o ktorom nám viac prezradí Miro sám… 

Hudobná tvorba pre deti nie je u nás až tak rozšírená. Ako si sa k nej vôbec dostal ? Prečo práve hudba pre deti? 

Musím trošku poopraviť túto otázku, pretože Slovensko patrí ku krajinám, ktoré produkujú najviac tvorby pre deti. Ani v Čechách, či vo veľkom Poľsku nemajú toľko interpretov, ktorí tvoria rodinnú tvorbu, než máme my. Chápem však, že človek, ktorý nemá deti to nemá odkiaľ vedieť Ja som sa k tvorbe pre deti dostal náhodou. Kamarátka Ivetka Vepy ma oslovila, či jej napíšem pesničku pre projekt Veselé zúbky, ktorého cieľom bolo naučiť rodiny s deťmi ako si správne umývať zuby a ja som to urobil. Z pesničky sa stal hit. Dovtedy som ani netušil, že niečo také dokážem. 

Kde si čerpal inšpiráciu k detským pesničkám ? Predsa len mi to nepríde jednoduché, už len keď je to tematické, rýmy a hlavne vzdelávacia hodnota. Inšpiroval si sa aj vlastným detstvom? 

Práveže, pre mňa je to až veľmi jednoduché. Keď to porovnám s tvorbou pre dospelé publikum, tieto detské pesničky píšem akoby na počkanie. Keď je dobrá múza, napíšem aj niekoľko za deň. Inšpirujú ma ľudia, ktorých stretávam, ľudia, ktorí mi píšu, ale veľmi ma ovplyvňuje aj moje vlastné detstvo ako si spomínal. 

Prečo bežné oblečenie na akciách a koncertoch vystriedala žltá košeľa a červený motýlik? Je to súčasť marketingového zámeru, znak, ktorý si s Tebou ľudia budú spájať a zapamätajú si ho ? Alebo to bolo celé len náhoda , ktorá sa chytila? 

Na začiatku to bola náhoda, teraz je to zámer. Keď Barborka Yurkovic priniesla na nakrúcanie prvého detského klipu žltú košeľu, červeného motýlika a modré nohavice potešil som sa, lebo mi záležalo na tom, aby ľudia vedeli, že toto je len odbočka od mojej kariéry.Vtedy som ešte netušil, že napíšem viac pesničiek pre deti a už vôbec by mi nenapadlo, že vydám celý album s nimi. Dnes využívame rôzne kombinácie oblečenia, ktorému dominuje žltá farba. Výnimkou sú len vianočné koncerty. 

Tvoja prvá detská pesnička “Veselé zúbky” vyšla pred 7 rokmi. S odstupom času zmenil by si nej niečo? 

Vôbec nič. Je skvelá taká, aká je. 

Napísal si množstvo úspešných pesničiek pre deti. Mňa najviac zaujala pesnička “Zvládneme to”, ktorá pomáha mnohým ľuďom zvládať koronu. Prečo si sa rozhodol napísať skladbu práve o tejto ťažkej téme? Pretože, úprimne, denne nás obklopujú tieto informácie a mnohým ľuďom to už lezie na nervy. Nebál si sa, či to negatívne neovplyvní Tvoju kariéru? 

Treba povedať, že pesnička vznikla ešte počas prvej vlny, kedy sme všetci verili, že toto obdobie bude už v tomto čase iba akousi spomienkou na veľkú životnú skúšku. Kedysi som si hovoril, že dúfam, že túto pesničku nikdy nebudeme musieť hrávať na koncertoch. Potom sme medzi prvou a druhou vlnou stihli mať krátke turné po amfikoch, ktoré sprevádzali rôzne obmedzenia, tam sme ju hrávali a fanúšikovia ju s nami spievali. Vnímam ju ako pesničku, ktorá nám pripomína, že keď sa všetci spojíme, ľahšie všetko zvládneme. Dnes je však spoločnosť už tak rozdelená, že sa obávam, že ju už žiadna pesnička nespojí. 

Máme tu druhu vlnu pandémie, ako tráviš aktuálne dni? Ako zvládaš momentálnu situáciu? 

Úprimne poviem, že pred týždňom to na mňa doľahlo. Dokonca sa to stalo počas online tréningu s mojim trénerom. Zostal som ležať na zemi, spustil sa plač a nebol som schopný pokračovať. Vedel som, že je to tu. Také zvláštne temno. Na druhý deň už bolo lepšie a na tretí už som bol zasa v pohode. Každý deň si dávam krátkodobé ciele a snažím sa ich napĺňať. Cez deň napríklad zavolám 3 ľuďom s ktorými som dlhšie nebol v kontakte a pred spaním si spíšem 5 vecí za ktoré som vďačný. Pomáha mi to udržiavať sa v pozitívnom nastavení. Ale už je to dlho. Chýba mi život mimo môjho bytu. 

Pamätáš si na svoj prvý koncert, vystupovanie pred detským publikom? Aké pocity si mal? 

Môj prvý, ozajstný detský koncert za vstupné bol v Leviciach. Bol som strémovaný, nemal som potuchu, čo ľuďom poviem a ako to bude celé vyzerať. Ako budú reagovať a tak. Nič som si nepripravil a vsadil som na spontánnosť. A vôbec to nedopadlo zle. 

Čo Ti v rámci aktuálnej situácie, ktorá oddialila hudobníkov od pódií, najviac chýba? 

Fanúšikovia a koncerty. 

Určite máš množstvo vtipných spomienok, ktoré sa udejú na akciách, koncertoch. Preto moja otázka znie: najväčšia a najbizarnejšia ponuka od rodiča a dieťaťa, ktorú si dostal ? 

Deti chcú aby som bol ich tato. To ma vždy pobaví, ale ešte predtým dojme. A čo sa týka rodičov, tí ma najčastejšie volajú zaspievať na oslavy, čo ja nerobím. Často reagujú tak, že ma chcú niekoľkonásobne preplatiť. Ťažko sa vysvetľuje, že to nie je otázka peňazí, ale toho, že si vážim svoj voľný čas, ktorého je málo a radšej ho trávim s niekým blízkym. To je hodnota, ktorá sa nedá zaplatiť peniazmi. 

Najhlavnejšou témou dnešného rozhovoru je Tvoj nový album “Milujem život svoj”, ktorý je určený pre “dospelých”. Album takéhoto charakteru pre “dospelých” si naposledy vydal pred 6 rokmi. A zároveň je to Tvoj 6. štúdiový album. 

Od detskej tvorby si radikálne odskočil a prešiel ku tvorbe pre dospelých. Prečo takýto „rázny“ krok? Už si potreboval zmenu? Je to koniec detskej tvorby, alebo len malá pauza? Rozhodol si sa vydávať striedavo albumy pre deti a pre dospelých? 

No, najprv by som rád dal na pravú mieru, že som nikdy neprestal robiť tvorbu pre dospelých, keď to mám teda takto špecifikovať. Tá detská tvorba, ktorá prišla oveľa neskôr, tá bola len „odbočkou“. Pravdou je, že rodinný projekt vzbudil extrémny záujem u ľudí a zatienil moju tvorbu pre dospelých. Nie, vydaním albumu „Milujem život svoj“ neprestávam robiť pesničky pre deti. Som umelec. Tvorím a vydávam to, čo práve cítim. 

Album “Milujem život svoj” si úspešne vydal vonku. Akú tematiku odhaľuje? Priblížiš čitateľom bližšie album? 

Je to môj najosobnejší album. Delím sa na ňom s fanúšikmi o svoje pocity, veci, ktoré som sa naučil, ako som spoznal seba samého. Je presne taký aké bolo obdobie kedy som ho tvoril. Nič by som na ňom nezmenil. 

Tri roky si odkladal nápady, texty na tento album do zásuvky. Ktoré texty sa Ti lepšie píšu? Pre deti alebo pre dospelákov? 

Hocijaký text sa mi píše dobre, keď mám múzu. Dlho som si myslel, že iba pre deti viem urobiť text za pár minút. No nedávno, keď som urobil text „Bez teba“ som zistil, že som sa mýlil. Ale pravdou je, že sa s textami pre dospelákov viacej hrám. 

Najviac vo mne zarezonovala pesnička “Hora”, ktorá mi príde tajomná, ľudová, s atmosférou slovenských hôr a prírody. Vždy pri tejto pesničke zatvorím oči a predstavujem si krásnu slovenskú prírodu a hory. Vnímal si to rovnako pri písaní tejto pesničky? Tiež si si pred očami premietol celý príbeh, ktorý si ukryl do samotného textu? 

Jediný text na tomto albume, ktorý som nenapísal ja, ale Janka Kirschner. Dokonale to vystihla. Tú lásku k domovine, lesom, prírode. 

Ktorá pesnička zo samotného albumu Ti je najviac blízka a prečo ? 

Ono sa to mení, ale dnes by som vybral Nenazrel som do seba, Nič nie je lepšie a Milovaný. 

Ak to situácia dovolí, plánuješ slovenské turné, koncerty s albumom “Milujem život svoj” pre dospelákov? 

Je to jeden z mojich snov. Veľmi by som si to prial. Ohlasy na album sa príjemne čítajú, tak by som to rád skúsil. Začať v malých kulturákoch alebo hudobných kluboch a potom sa uvidí aký bude o takúto tvorbu záujem. 

Okrem nového albumu vyšla aj kniha “Sny sa plnia”. Kniha obsahuje dôverné rozhovory, ktoré majú ľudí motivovať. Napísala ju autorka Monika Macháčková, ktorá Ťa dopodrobna vyspovedala. Kniha obsahuje Tvoje začiatky, pády, úspešné a aj ťažké chvíle, o ktoré si sa doteraz s nikým nepodelil a verejne si ich nezdieľal. 

Čo bolo pre Teba to najhlbšie dno, najväčší pád v živote, ktoré však s odstupom času berieš ako skúsenosť? 

Všetko, čo sa mi kedy prihodilo, beriem ako skúsenosť. Pádov bolo dosť a každý ma niečo nové naučil. So stratou hlasu som sa vyrovnával najhoršie. 

Kniha obsahuje aj pôsobenie v Superstar, ktorá okrem šancí, skúseností, priniesla aj psychické problémy, s ktorými si sa musel ťažko popasovať. Aký máš pohľad na túto situáciu po istej dobe? 

Nebol som pripravený na to, aký ošiaľ súťaž prinesie. Ten záujem o moju osobu v tej dobe mi veľmi skoro začal prekážať. Cítil som sa ako panák, ktorého sa hocikto môže dotknúť, kúpiť si ho, nárokovať si naň. Potreboval som čas, aby som sa prestal báť ľudí. Pomohol aj čas s ktorým prišli ďalšie súťaže a nové hviezdy. Prirodzene to utíchlo a ja som opäť začal normálnejšie žiť. 

Nechcem, aby to celé vyznelo, že kniha obsahuje len Tvoje negatívne momenty, ako napríklad zlá finančná situácia a podobne. Pretože aj to patrí k životu a budovaniu kariéry. Bohužiaľ, nie sú len svetlé a pekné chvíle. Preto sa chcem opýtať, aký bol Tvoj najsilnejší a najkrajší moment, ktorý je zdokumentovaný a zachytený v knihe? 

Neviem si teraz vybrať jeden. Ale napadá mi ich viac. Keď sa vyliečila moja mama, keď som prvý krát počul svoju pesničku na Fun rádiu, keď som dostal ponuku nahrať album alebo keď som mohol potešiť moju susedu, ktorá odišla do domova seniorov a cez videohovor som jej ukazoval ako zakvitla lipa pod našimi oknami. To bol naozaj pekný moment. 

Máme tu nový rok 2021 a s ním býva množstvo predsavzatí, ktoré si ľudia dávajú. Si z tých ľudí, ktorí si dávajú predsavzatia? Ak áno, aké si si tento rok dal? 

Nedávam si predsavzatia na nový rok. Ak sa chcem v niečom zlepšiť, začnem sa o to snažiť hneď bez ohľadu na to, aké je obdobie. 

Čo môžu najbližšie od Teba a samotnej tvorby očakávať Tvoji fanúšikovia? 

Teraz dokončujeme klip k pesničke „Nenazrel som do seba“ Pracujeme v podmienkach, ktoré nám pandémia umožňuje, ale pekné veci sa dejú. Aj múza je a tvorím nové pesničky. Ak všetko pôjde podľa mojich predstáv, na konci roka vyjde ďalší vianočný album. 

Rýchle rozstreľujúce otázky a odpovede: 

  • S akou svetovou hudobnou hviezdou by si chcel vydať pesničku? 
        Janet Jackson. 

  • Doma máš veľkú zbierku platní, koľko ks presne sa nachádza v Tvojej zbierke? 
        Určite aj viac ako dvetisíc. Ale oveľa viacej mám cédečok. 

  • Tvoj prvý kúpený album, ktorý rozbehol hudobnú zbierku? 
        Malá platňa Darinky Rolincovej – Vtedy sú Vianoce/Slávik a ruža. 

  • Tvoj hudobný vzor a najobľúbenejší interpret/ka? 
        Janet Jackson alebo Mika. 

  • Máš radšej tvorbu Kylie Minogue alebo Madonny ? 
         Madonnu mám napočúvanú viac, ale mám všetky albumy od oboch. Nový album Kylie             mám na šiestich platniach. 

Rozhovor je na konci a ja sa chcem veľmi pekne poďakovať Mirovi za ochotu zúčastniť sa tohto spoločného článku. Miro, prajem Ti, aby Ti hudba naďalej robila veľkú radosť a prinášala pocity šťastia. Nech Ťa naďalej sprevádza Tvojím životom a teším sa na ďalšiu Tvoju hudobnú tvorbu, ktorá, pevne verím, bude opäť úspešná. 

Pekný deň všetkým prajem. LUKEY 

Moje soc. siete: 

Miro Jaroš soc. siete a web: 

Predošlí článok: 

Predchádzajúci rozhovor v rubrike Say Something: 

  • Share:

You Might Also Like

0 Comments