Recenzia na album Montero - Lil Nas X

By LukeyLB - septembra 27, 2021

Album plný kontroverznosti

Najpopulárnejšia gay pop-rapová hviezda Lil Nas X vydal svoj debutový album “Montero”.

22 ročný rodák z Atlanty upútal pozornosť sveta v roku 2019, kedy vydal country-rapový úspešný singel „Old Town Road“, ktorý sa stal najdlhšie fungujúcim singlom číslo 1 v histórii USA s predajom 18,5 milióna kópií. Pesnička vyvolala debatu o hraniciach žánru spojenom s country. Tento úspešný hudobný hit bol neustále prítomný na vrchole rebríčkov a získal množstvo ocenení.

Na blockbusterovom debutovom albume, ktorý je pomenovaný podľa jeho skutočného krstného mena “Montero”, prijíma postavenie queer vzoru. Našťastie sa neuspokojil len s rolou akéhosi symbolu emancipačného boja. Poslucháčov púšťa aj hlbšie do svojho života. Album sa zhoduje s jeho rôznorodosti a širokým emocionálnym rozsahom s kvalitnými hlasovými prejavmi a bohatými inšpiratívnymi textami, ktoré obsahujú a sú strediskom centra sexuality rappera.

„Vytvorenie tohto albumu bolo pre mňa terapiou,“ povedal Lil Nas a dodal: „Uvedomil som si, že jediný názor na mňa, na ktorom skutočne záleží, je môj vlastný.“

Prvá polovica albumu je pomyselné víťazné kolo. Hlasné pep-rally postavené na trúbiacich rohoch 80-tych rokov s masívnou chválou. Druhá polovica rozjíma temnejšie momenty a samotnú smrť. Interpret zasahuje pôsobivo medzi hip-hopom a popom, sebavedomo vyskočí z pascových beatov doplnených hard rockom, R & B zo začiatku 21. storočia, až po sladké balady. Žánrové poskakovanie je zjednotené melódiami. Album ponúka 15 pesničiek plných úprimnosti, zlomeného srdca, poukazujúcich na vnútorný svet interpreta.

Spevák taktiež hovoril o negativite, s ktorou sa stretol v sociálnych médiách, najmä pre svoju otvorenosť voči svojej sexualite. Tento hudobný projekt je obohatený interpretmi Doja Cat, Elton John, Megan Thee Stallion, Miley Cyrus, ktorí sa podieľali na tvorbe jednotlivých pesničiek.

Pôsobivý a jedinečný bol aj marketing uvedenia albumu na hudobnú scénu, prostredníctvom pôrodu, ktorý signalizoval vznik albumu. Raper minulý týždeň prišiel na charitatívnu módnu prehliadku Met Gala 2021 a pred fotografmi postupne odhalil tri extravagantné outfity - od kráľovského hermelínu, cez robotickú zbroj až po zlatú kombinézu, ktoré charakterizovali samotný hudobný projekt “Montero”

Titulná skladba ”Montero (Call Me by Your Name)“ je známa svojimi podivnými témami, vrátane sexuálne explicitných homosexuálnych textov, pomenovaných podľa filmu” Call me by Your Name”, ktorý sa zameriava na homosexuálnu romantiku. V tejto kontroverznej pesničke Lil Nas X tancuje na kolenách Satanovi a spieva o bezstarostnom sexe s pomocou biblických odkazov: "Ak nemáš vo svojom raji Evu, môžeš mi kedykoľvek zavolať". Pieseň a klip podľa očakávania vzbudili negatívne reakcie konzervatívcov, vďaka čomu ešte nadobudli na popularite u liberálov.

Ešte väčšie znepokojenie od konzervatívcov prišlo po vydaní klipu k pesničke „Industry Baby“, odohrávajúcom sa vo väzení, v ktorom Lil Nas X vedie skupinu nahých mužov v tanečnej rutine v sprchách. Jeho texty pridávajú byť gayom. “Industry Baby” produkoval Kanye West, ktorého aktuálny album ponúka spoluprácu homofóbnym DaBaby.

"Thats What I Want" je popová a poprocková pieseň s prvkami power popu, pričom raper spieva o túžbe po láske, ktorá sa vám okamžite dostane do hlavy a len tak sa jej nezbavíte, pretože vám ju bude pripomínať nejedno rádio. Pesničku vyberám ako favorita celého albumu “Montero”

Upokojujúci pop-punkový vrchol „Lost in the Citadel“, zameraný na toxický vzťah, do ktorého sa nemôže vrátiť. Vyrastá v rozbitom dome na klamlivo optimistickom príbehu „Tales of Dominica“, než sa vo filme „Prázdnota“ stane pochmúrnym, keď narazí na nízky bod nad výstrednou, brnkavou gitarou.

Sentimentálnejšia skladba „One of Me“ dáva hlas krvilačnému vnútornému kritikovi. Pesničke dodá jemný rytmus klavír Eltona Johna. Okamih, ktorý sa cíti ako krátka pochodeň od inej gay ikony, ktorej nie sú cudzie kontroverzie.

Album “Montero” je plný prísľubu nového druhu popovej hviezdy. Pretože na všestrannosť rapera a speváka, ktorý kombinuje zaujímavú a jedinečnú žánrovo dotovanú tvorbu, s kvalitným beatom a otvorenými textami ovplyvnenú samotným životom a sociálnymi sieťami, si zatiaľ netrúfol žiadny kolega, kolegyňa v hudobnom odvetví, kvôli jeho autentickosti, ktorú vkladá do každej jednej pesničky.

Pekný deň, plný dobrej hudby, vám všetkým prajem.LUKEY

Predchádzajúca recenzia: