Recenzia na album Hodina medzi psom a vlkom - Richard Müller

By LukeyLB - novembra 08, 2020

Album plný poézie.

Ďalší album, ktorý priniesla korona kríza. Slovenský spevák Richard Müller prináša nový album “Hodina medzi psom a vlkom”, ktorý vznikol počas korona krízy.

Richard Müller je slovenský spevák, hudobník a priekopník elektronického popu na Slovensku. V roku 1986 absolvoval štúdium filmovej a televíznej dramaturgie, scenáristiky na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Počas štúdia sa venoval publicistickej činnosti v hudobných časopisoch Populár a Gramorevue. Prvú nahrávku, skladbu „Rádio“, naspieval so skupinou Burčiak Pavla Daněka. V roku 1984 založil vlastnú hudobnú skupinu Banket. Ten istý rok absolvoval prvé verejné vystúpenie na Bratislavskej lýre s piesňou „Nespoznaný“, ale až o päť rokov neskôr so skupinou Banket vyhral Bratislavskú lýru.

Je spoluautorom scénickej hudby k filmu Kúpeľňový hráč (1988) a divadelnej inscenácii Baal (1989) podľa divadelnej hry Bertolta Brechta. V polovici 90-tych rokov 20. storočia spieval v skupine (PPF) so špičkovými hudobníkmi Andrejom Šebanom, Oskarom Rózsom a Emilom Frátrikom. Okrem tvorenia hudby sa Richard Müller venoval moderovaniu viacerých rozhlasových relácií aj televíznych talkshow, ako Müllerád (TV Luna), Promülle (STV) a OK Pop (ČT). Ako herec hosťoval v seriáli Panelák (TV Joj) a vo filme Rivers of Babylon (1998). Taktiež účinkoval v dabingu pre film Princezná a žaba.

Svoj prvý štúdiový album vydal v roku 1992, ktorý pomenoval “Neuč vtáka lietať". O dva roky neskôr album “33”. Na hudobnom konte má 18 štúdiových, 3 koncertné, 4 výberové, 1EP, 3SP albumov.

Album “Hodina medzi psom a vlkom” prichádza po 4 rokoch od posledného albumu s názvom “55”. Album vznikol počas prvého lockdownu, kedy mal interpret čas tvoriť novú hudbu. Richard Müller hovorí:Mne pandémia veľmi prospela, venoval som sa knihám, synovi, hudbe a vlastnej tvorbe. Pesničky na album vznikli práve počas korony. Tvoril som veľmi rýchlo a intenzívne. Povedal som si, že dlhé roky som si nič nezložil sám, a tak kedy, ak nie teraz. Bilanciu na albume mi „kazí“ len skladba Anomália, ktorú napísal Laco Rychtárik. Je to naozaj skvelý pocit mať zase vlastné skladby. Najprv som sa bál, že nebudú dobré, ale vďaka Petrovi Grausovi, ktorý to aranžoval, sú veľmi dobré,“

Album “Hodina medzi psom a vlkom” je pomenovaný po magickej nočnej hodine medzi treťou a štvrtou nad ránom, keď podľa mágie umelci tvoria najlepšie diela, rodí sa najviac detí, ale tiež najviac ľudí umiera. Hudbu Richardovi otextoval jeho dlhoročný spolupracovník Peter Uličný. Slová Petra Uličného: „Žijeme časy, ktoré majú dosť ďaleko od poézie. Ak si ju teda veľmi nemôžeme dopriať v bežnom živote, doprajme si ju aspoň v pesničkách. Keby autori piesní rezignovali na takúto možnosť, bol by svet ešte šedivejší a surovejší, než v skutočnosti je. Ak by som mal parafrázovať názov tohto albumu, už by sme si nemohli vychutnať tú magickú hodinu medzi psom a vlkom, pretože by sme boli dávno celkom „zvlčilí“. Preto je na svete poézia, a preto som sa snažil aspoň čosi z nej prepašovať aj na tento album.“ Všetky názvy skladieb, okrem jednej pesničky “Hodina medzi psom a vlkom”, ktorá pomenúva aj celý album, sú napísane v poézií. Album obsahuje 11 songov a booklet, ktorého súčasťou sú inscenované-ilustračné fotografie od fotografa Mariána Uhrína.

Pesnička “Hodina Medzi psom a vlkom” je menovkyňa celého albumu. Je doplnená akustickou gitarou a bubnami, ktoré sa pekne doplňujú s hlasom interpreta. Hudbu vytvoril Richard a skladbu otextoval Peter Uličný.

“Anomália”- textárom je Laco Rychtárik. Pesnička má tendenciu stúpajúcu v rytme a v hudobnom pozadí je dominantný klavír.

“Ešte ťa nepoznám” je plynulo rytmická skladba, ktorá je tematicky o novej láske, ktorá sa postupne buduje.

Album mi poslalo na recenziu kníhkupectvo Panta Rhei, za čo im veľmi pekne ďakujem. Link, kde si môžete zakúpiť album, nájdete pod článkom, taktiež ich soc. siete. Panta Rhei boli takí milí a ochotní a dali navyše jeden album aj do súťaže. Zasúťažíte si o neho na mojom instagramovom profile, link pod článkom.

Úprimne vám poviem, že nepočúvam a nie som fanúšikom dnešného interpreta. No aj napriek tomu som vám chcel napísať túto recenziu, pretože sa tu určite nájde čitateľ, ktorý preferuje Richarda Müllera a má rad jeho tvorbu. Nevybral som ani samotného “favorita albumu”, pretože album mi nesadol a nevyhľadávam interpretovu tvorbu. Čo neznamená, že je album zlý, len mi skrátka nesadol. A o tom je hudba, rôznorodá a pestrá. To čo mne nesadne, tak to sadne iným ľudom a zase naopak.

Prajem vám všetkým pekný deň. LUKEY

Kníhkupectva soc. siete:

Kde si môžete zakúpiť album: