Say Something: Rozhovor so speváčkou Karmen Pál-Baláž

By LukeyLB - novembra 01, 2020

Debutový album “Kúzlo” oslavuje jubileum. Aké sú pocity interpretky po roku od vydania albumu ? Zmenila by na ňom niečo? 



Na dnešný článok som sa veľmi tešil. Pretože v dnešnom rozhovore v podobe článku vyspovedám, a zároveň privítam talentovanú, mladú speváčku Karmen Pál-Baláž, ktorá bola tak ochotná a milá a zúčastnila sa môjho projektu Say Something, ktorý nám odhalí zaujímavých ľudí z oblasti hudby. 

Karmen je slovenská talentovaná speváčka, ktorá sa v roku 2018 zúčastnila televíznej speváckej súťaže Česko Slovenská Superstar, kde sa umiestnila na treťom mieste. Spomedzi Slovákov a Sloveniek, ktorí sa do súťaže prihlásili, sa umiestnila najlepšie. Po skončení tejto speváckej show istý čas pôsobila v hudobnej skupine Peha, neskôr koncertovala aj so skupinou Acoustic Nights v jej rodnom meste. 

Hlavnou témou tohto rozhovoru je album “Kúzlo”, ktorý vydala v roku 2019 a dnes s ním oslavuje jubilejný rok, k čomu chcem v prvom rade pogratulovať :) Na tento album som robil recenziu, ktorú vám nalinkujem pod článok. Okrem samotnej hudby má speváčka aj iné zaujímavé hobby, o ktorých sa s nami podelila v samotnom rozhovore.


Hudba Ťa sprevádza celým životom. Pochádzaš z hudobnej rodiny a odmalička sa venuješ spevu. Buď ako sólová speváčka, členka rodinných skupín, kde si spoznala aj čaro klavíra, alebo ako zvukárka. Bolo od začiatku jasné, že sa budeš venovať hudbe? Kedy prišiel ten prvý moment, kedy si si povedala, budem úspešná slovenská speváčka? Čomu by sa venovala a kým by bola Karmen Pál-Baláž, keby nebola speváčka? 

Cesta bola z toho pohľadu jasná, že som bola stále obklopená hudbou, hudobnými aktivitami (koncerty, skúšobne, štúdio, zvučenie...) vďaka rodine, v ktorej sa viacerí venujú hudbe a živia sa ňou. Takže to bolo viac než pravdepodobné, že keď prídem na to, že hudba je súčasťou môjho života, že sa vyberiem jasnou cestou, a rozhodnem sa robiť všetko preto aby som si sny plnila. Prišla som na to veľmi rýchlo, keď som sa hudbe začala venovať aktívne, (čiže vystupovať pred publikom), že to je to, čo ma baví viac než čokoľvek iné, že sa v tom smere chcem stále zdokonaľovať, učiť sa a dostať sa k hudobným snom čo najbližšie. Kým by bola Karmen Pál-Baláž keby nebola speváčka? Bola by stále sama sebou, nerozmýšľala nad plánom B, lebo si ide za svojim pôvodným snom, aj keď momentálna situácia sa snaží umelcov od toho odradiť, čo majú najradšej. 

Hudbu si nikdy neštudovala. Vyštudovala si obchodnú akadémiu, zameranie na ekonomiku a účtovníctvo. Prečo práve táto oblasť a nie hudba? Keďže si sa jej intenzívne venovala. 

Čo sa týka výberu strednej školy, bola som veľmi nerozhodná. Hudbe som sa približne vtedy začala aktívne venovať, ale nevedela som si predstaviť, aby som šla na konzervatórium do Košíc, kde by som študovala hudbu. Bolo to aj z toho dôvodu, že klasický/operný spev som študovať nechcela a niečo mi tak či tak silno „šepkalo“ do ucha, aby som radšej zostala doma v Rožňave. Veru, že som dobre urobila, lebo vtedy som sa stala členom rôznych kapiel, s ktorými som dlhodobo fungovala. Potom prichádzali ďalšie a ďalšie spolupráce v hudobných projektoch so super muzikantmi. A popri tom všetkom som študovala na obchodnej akadémii. Tento smer, ktorý som si na poslednú chvíľu vybrala (už z 8. ročníka) ma vôbec nebavil. Ešte aj v 3. ročníku na strednej škole som silno uvažovala nad zmenou školy, aj keď mi to bolo jasné, že niektorý ročník by som musela opakovať. Ale po uvážení som sa zľakla, že by som stratila svoje kapely, a vypadla by som z tej aktivity čo som v mojom meste mala popri škole. Takže som sa rozhodla to na škole „vydržať“, a keď som sa k posledným ročníkom dokázala odizolovať od toho, že ma to nebaví, tak som veciam začala hneď viac rozumieť a už mi to šlo všetko oveľa ľahšie ako na začiatku. Obrovskou pomocou a podporou mi bol (a samozrejme stále je) môj brat, s ktorým som 5 rokov sedela v jednej lavici. Spätne keď na toto obdobie spomínam, tak som veľmi vďačná za to, že napriek rôznym komplikáciám som predsa len zostala vtedy v Rožňave, lebo by som sa k hudbe asi nikdy do takejto miery nedostala. Môj otec mi dal veľmi veľa možností, vďaka ktorým som bola neustále v hudbe. 


Okrem hudobnej tvorby máš rada prírodu, zvieratá a rada fotíš. Je pre teba samotná príroda inšpiráciou k hudbe, alebo je to miesto, kde dokážeš vypnúť od okolitého sveta, práce, povinností a len si ju užívaš a používaš ako formu terapie? 

Príroda je relax jednoznačne, ale všeobecne si život neviem predstaviť bez obklopenia prírodou. Napríklad žiť vo veľkomeste ma absolútne neláka, stále sa budem snažiť svoje kroky smerovať k tomu, aby som v budúcnosti žila presne tu, kde som sa narodila. 

Tvoja popularita, kariéra speváčky, začala v roku 2018, kedy si sa zúčastnila televíznej show Česko Slovenská SuperStar, kde si sa umiestnila na 3. mieste ( mimochodom, bola si mojím favoritom na víťazku a nesúhlasím s 3. miestom). Než sa dostaneme k samotnej SuperStar, tak málo kto o tebe vie, že rok predtým v r. 2017, ,si sa zúčastnila maďarskej verzie televíznej show X-Factor. Priblížila by si čitateľom podrobnejšie pôsobenie v tejto show?. (umiestnenie, výber pesničiek, pocity, prečo práve maďarská verzia, názor a pocit s odstupom času)

Preto som sa rozhodla ísť do maďarského X-Factoru, lebo som vtedy veľmi chcela vyskúšať spevácku súťaž, castingy som sledovala a hľadala každú chvíľu, no u nás sa nič nechystalo, po roku 2015 bolo dlho ticho a nevedela som do kedy bude, takže som sa rozhodla nečakať a ísť to skúsiť do zahraničia. Bolo to všetko veľmi nové pre mňa, prvá skúsenosť s veľkou speváckou súťažou a televíziou vôbec. Dostala som sa do kola s názvom „six chair challenge“ kde po odspievaní som dostala stoličku na postup do ďalšieho kola (do top 6 dievčat), kde sa už malo súťažiť o postup do živých vysielaní, niekoľko hodín som tam sedela, a potom keď prišla posledná súťažiaca tak ma s ňou vymenili a to znamenal pre mňa koniec v súťaži. Bola som z toho sklamaná a smutná, lebo mi počas celej súťaže porota nepovedala ani jedno negatívne hodnotenie. Keď ma môj porotca posielal domov, aj to odôvodnil veľmi zvláštnym a pre mňa nepochopiteľným spôsobom. Povedal mi, že v jeho skupine dievčat som podala jeden z dvoch najlepších výkonov ale keď to porovná tak v ten večer bola predsa len o niečo silnejšia druhá speváčka. A tak som skončila v súťaži . 

Od pôsobenia v SuperStar ubehli 2 roky. Keď sa spätne pozrieš na túto hudobnú show, čo Ti dala najviac táto súťaž a naopak, čo Ti zobrala? Aký máš názor a pocit z tejto show po určitom čase?

Nič mi táto súťaž nezobrala. Vnímala som to ako novú skúsenosť, čo mi vie do života veľa dať. Úplne všetko, čo sa tam udialo, malo svoj dôvod a malo tak byť. Je to niečo, čo sa v živote nezopakuje. Užila som si to naplno, ďakujem za túto možnosť, skúsenosť, vidieť a zažiť na vlastnej koži, čo a ako funguje. Spätne keď sa na to pozriem, som rada, že som tam bola od začiatku až do úplného konca do posledného kola.


Momentálne v televízií beží reklama na novú sériu tejto show. Odporúčala by si ostatným, aby sa zapojili a predviedli svoj talent k spevu? Čo by si najviac poradila ľudom, ktorí sa momentálne prihlásili do SuperStar? 

Ak niekto sníva o hudobnej kariére, jednoznačne by mal zahodiť všetky zábrany a ísť do toho. Táto show otvorí rôzne ďalšie cesty do sveta hudby a aj keď súťaž nevyhrá, tak ja sama viem, že mi to aj tak veľa dalo a mala som vysoký štart. Kariéra speváka tam jednoznačne ani zďaleka nekončí, práve len začína. 

Po skončení SuperStar si istý čas koncertovala s prešovskou hudobnou skupinou Peha, neskôr so skupinou Acoustic Nights. Prečo najskôr ako členka skupiny a nezačala si hneď tvoriť vlastnú sólovú tvorbu ako Tvoji kolegovia zo show? Chcela si pozbierať viac hudobných skúsenosti, alebo to bola cielená forma získať väčšiu popularitu, zviditeľniť sa a “nazbierať” viac fanúšikov, poslucháčov? Či bol Tvoj detský sen vystupovať ako speváčka v známej kapele? Pretože ako malá si mala svoju prvú kapelu so svojím bratom, bratrancom a sesternicou. 

Kapelu s otcom som mala stále, hrali sme spolu často. Potom do toho prišla ponuka od kapely Peha ktorú som skúsila no nemala som veľké ambície, či očakávania. Nenazvala by som to tým, že som si chcela získať väčšiu popularitu, nebol to ani môj detský sen, keďže som spomínanú kapelu ani nepoznala, kým ma neoslovili na spoluprácu. Mala som po súťaži veľa ponúk a musela som sa pre niečo rozhodnúť a vtedy som nevedela, čo je správne, akou cestou sa vybrať. Skúsila som to, a našťastie som na to veľmi rýchlo prišla (hneď po prvom koncerte), že toto nebude nič pre mňa. Preto som sa rozhodla budovať si svoju cestu. 

Na konte máš svoj debutový album “Kúzlo”, ktorý má svoje prvé výročie vydania. Priblížiš čitateľom bližšie tento album? Prečo názov Kúzlo”? 

Album má tento mesiac jeden rok, je na ňom 10 skladieb. Nahrali sme ho približne behom jedného roka, a autorsky sa na skladbách podieľa najmä Adam Ďurica. Volá sa „Kúzlo“ jednak preto, lebo je na albume skladba s týmto názvom, ktorý mám veľmi rada a celkovo sa mi ten názov zdal byť veľmi výstižný k prvému albumu. Je to predsa pre mňa niečo čarovné, kúzelné, že sa mi plnia sny. 


Album si vydala pred rokom. Zmenila by si na ňom niečo? 

Nezmenila by som nič, som rada, že je už na svete a je to krásny začiatok. 

Aké máš po roku pocity z albumu? Zmenili sa, či pretrvávajú rovnaké? 

Keď interpret vydá svoj vlastný album, je to fakt úžasné, no mala by za tým automaticky nasledovať šnúra koncertov, kde si muzikanti na pódiu naplno užijú nový repertoár s novými pesničkami z albumu. Takže z jednej strany som stále neskutočne vďačná a šťastná z toho, že je album na svete, no na druhej strane som smutná z toho, že bolo veľmi málo priestoru na to, aby som celý album predstavila naživo publiku. Veľmi by som si prijala, aby ľudia spoznali aj tie nie až tak známe skladby z albumu.

Album obsahuje Tvoje najznámejšie piesne. Jednou z nich je aj song “Anjel”, ktorý mal pôvodne byť pre speváka Adama Ďuricu, ktorý sa neskôr stal producentom albumu. Ako prišlo k vašej spolupráci? 

Adam ma počul prvýkrát spievať naživo v Superstar na skúške na prvý priamy prenos, čiže na semifinálne, kde bol Adam hosťom večera. Mám ešte aj niekde video, kde mám generálku, spievam pri klavíri a Adam počúval vedľa na stoličke. Po súťaži som prijala spoluprácu s vydavateľstvom Universal Music cez ktoré ma práve Adam oslovil s pesničkou Anjel. Na prvé počutie sa mi melódia, text a celkovo hudba páčila, takže som ponuku veľmi rada priala. Po prvej pesničke naša spolupráca pokračovala ďalej a Adam mi pomohol s vydaním celého albumu. 

Hovoríš, že pesnička “Kúzlo” je Ti najbližšia a rada ju hráš na klavíri. Mimochodom , táto pieseň má krásny text. Prečo je pre Teba táto skladba najbližšia ? Pretože mne samotný text odhaľuje Teba a neznámu osobu, s ktorou chceš prežiť život a zároveň cez pieseň danej osobe vyznávaš lásku. 

Je to aj preto, že mi hudobne táto skladba veľmi sadla, ale aj preto, že všeobecne pri nej mám veľmi výnimočný pocit. Je to skladba s ktorou sa stotožňujem, aj napriek tomu, že nie som autorkou. Do textu a hudby sa maximálne viem ponoriť a áno, tak ako píšeš, hlavne preto, že mám pred sebou v očiach a hlboko v srdci človeka, vďaka ktorému som spoznala jeden pre mňa úplne nový pocit. Ale nemusím byť až taká tajomná s odpoveďou, keďže táto „neznáma“ osoba si so mnou zahrala vo videoklipe ku skladbe „Zažiť ešte raz“ a ja mám z toho obrovskú radosť! 

Tematicky ma azda najviac zaujal videoklip k pesničke “Púšťam ťa”, ktorý je rozdelený do dvoch pocitov: zviazanie a sloboda. Bola to inšpirácia z vlastného života? 

Skôr to bol nápad priamo z pesničky, keďže celá skladba textovo zo začiatku taká smutná a sklamaná, ale potom refrén je voľný. Hudobne pôvodne mala byť tiež smutnejšia, ale keď to Adam zmenil do tejto podoby tak som sa veľmi tešila, že nie je z toho taká „oplakávacia“ pesnička, ale skôr slobodná. Tak aj preto je k tomu klip tak poskladaný.


Sny, ktoré sa nakoniec splnia, sú neopomenuteľnou radosťou každého života. Preto sa pýtam: s ktorou svetovou, hudobnou speváčkou by si si chcela zaspievať ? A prečo? 

Ak by to bolo také jednoduché len si vybrať svetovú hviezdu a zaspievať si s ňou tak by to boli asi najprv speváci, ktorých obdivujem a potom až speváčky Zaspievala by som si s Bryanom Adamsom alebo Stingom, ale zaradila by som do snov kľudne aj kapelu Coldplay či Imagine Dragons... :D 

Momentálne máme obdobie jesene. Ako vnímaš toto ročné obdobie? Keďže máš rada prírodu a rada ju fotíš. 

Pre mňa každé ročné obdobie má svoje čaro a zatiaľ sa môžeme tešiť tomu, že v našej krajine zažijeme všetky z nich. Samozrejme na jeseň sú najnádhernejšie farby, preto som aj často fotila prírodu a zvieratá v tomto období. Keď na jesenných prechádzkach vykukne slnko, tak mi vždy vyčarí úsmev na tvári a dodáva mi veľa energie.

Dosť hlavná, aktuálna a medializovaná téma Korona. Čo v hudobnej oblasti a práci Ti vzala a čo naopak dala?

Tak čo mi vzala to je jasné... možnosť stretávať sa s fanúšikmi. Táto kríza nám zobrala to čo robíme najradšej. Je to smutné, nikdy by som si nemyslela, že príde doba keď budú prísne zakázané koncerty.Dala mi čas a priestor na zostavenie a nacvičenie si nového playlistu na koncerty s kapelou, ale už od jari, od kedy sú zakázané podujatia (s menšími prestávkami) sme si to stihli veľakrát dať dokopy, len sme na to zatiaľ mali málo priestoru zahrať publiku. Ale na kapelu a skúšky by som si čas tak či tak našla, takže vlastne ťažko povedať, čo mi to dalo. Aj to je možné, že si pripúšťam len tú jednu stranu tejto situácie. Ale tá negatívna je silná a intenzívna, takže sa mi cez to dosť ťažko vidí to pozitívne. 

Na čo sa môžu Tvoji fanúšikovia, poslucháči najbližšiu dobu tešiť? 

Keď tento obrovský chaos kus stíchne, keď na to príde vhodná chvíľa, chcela by som vydať ešte ďalší singel z môjho albumu, pevne verím, že to bude čoskoro. Popri tom, hneď ako to bude možné začneme s nahrávaním novej skladby na čo sa už teraz veľmi teším. 


Rýchle rozstreľujúce otázky a odpovede: 

  • Preferuješ viac hudobný žáner Pop, alebo Rock?
        K rockovej hudbe som mala od malička bližšie, takže ROCK! 
  • Tvoja najobľúbenejšia pesnička od speváčky Alicia Keys? 
         Na túto otázku musím odpovedať dlhšie, keďže jediná vec ktorú od nej poznám podľa názvu je asi Girl on Fire, a práve túto veľmi nemám v obľube, keďže sa mi s tým spája nie najpríjemnejšia spomienka zo Superstar, keď som sa rozplakala po pesničke pred verdiktom poroty :D (vtedy ešte nie od šťastia, myslela som si, že tam končím) Takže je to bez pochýb veľká speváčka, ale nemám od nej obľúbenú pieseň, veľmi som jej tvorbu nepočúvala. 
  • Na aký hudobný nastroj by si chcela vedieť hrať? ( okrem klavíra)
        Gitara, bicie 
  • Máš radšej speváčku Lady Gaga alebo Madonnu ?
        Lady Gagu 
  • Tvoja najobľúbenejšia pesnička vôbec? 
        Toto – I Will Remember 


A máme tu záver dnešného rozhovoru v podobe článku. V prvom rade sa chcem Karmen poďakovať, že prijala moje pozvanie do tohto projektu a bola ochotná odpovedať na otázky. Prajem Ti veľa radosti a pozitívnej nálady, ktorá sa odzrkadľuje aj v tvojej samotnej kvalitnej tvorbe. A verím tomu, že jedného dňa sa aj osobne stretneme a pokecáme.

Prajem vám všetkým pekný deň, plný dobrej hudby. LUKEY 

Moje soc. siete: 

Karmen soc. siete: 

Recenzia na album “Kúzlo”: 

Predchádzajúci rozhovor: 

Predchádzajúci článok: 

  • Share:

You Might Also Like

0 Comments